keskiviikko 18. helmikuuta 2015

Herkullinen papuruoka - zeytinyağlı barbunya




Jotenkin on vaan sattunut niin, että kolmena peräkkäisenä päivänä meillä oli vieraita. Totesin, että niin sanotut oliiviöljyruoat, eli kylmät ruoat pelastavat päivän ja säästävät paljon aikaa. Minulla oli tarjolla alkuruokana kylmää ruskeapapuruokaa, viinilehtikääryleitä (valitettavasti ei itse tehtyjä), turkkilaista ohutta leipää (englanniksi lavash bread), sinihomejuustoa ja za’atar-seesamiöljysekoitusta. Jokaisena päivänä riitti, että olen tehnyt yhden lämpimän ruoan. Kaikki vieraat tykkäsivät pavuista paljon ja pyysivätkin ohjeen. Ehdin napata kuvan ruoasta just viime hetkellä ennen kuin se loppui, joten minulla ei ole kovin edustavaa kuvaa. Päätin kuitenkin jakaa reseptin nyt, enkä halunnut odottaa, että teen tätä joskus myöhemmin ottaakseni paremman kuvan.

Tämä on ehdottomasti yksi minun suosikkiruoista. Äitini tekee tämän minulle takuulla, jollei hän ole tehnyt jo valmiiksi, ennen kuin olen edes saapunut Turkkiin. Tätä ruokaa voi syödä kevyeksi lounaaksi kylmänä, varsinkin kesällä. Jos on tulossa juhlat, voit tehdä edellisenä päivänä muutamaa kylmää ruokaa etukäteen ja tämä voisi olla yksi niistä. Se on nyt testattu, että tämä ruoka näyttää olevan suomalaisten makuun.

Zeytinyağlı barbunya

400 g ruskeita säilöttyjä papuja (halutessasi voit käyttää kuivattuja papuja, mutta minä olen laiska tässä asiassa)
4 tomaattia
1 iso sipuli
3-4 valkosipulinkynttä
2-3 rkl oliiviöljyä
1 tl sokeria
lehtipersiljaa
suolaa, pippuria, paprikajauhetta

Kuutioi sipuli ja kuullota öljyssä. Lisää valkosipulimurskaa ja kuullota hetki. Kalttaa tomaatit (katso ohjeesta), kuutioi ja lisää kattilaan. Lisää sokeria, silputtua persiljaa, suolaa, pippuria ja paprikajauhetta, anna kiehua hiljalleen, että tomaatit kypsyvät jonkun verran. Lisää valutetut ja huuhdellut pavut ja anna ruoan kypsyä vielä. Ei sinänsä tarvitse seurata mitään tarkkaa ohjetta tai tarkkoja aikoja. Kun käytetään säilöttyjä papuja, ruoka ei mene helpolla pieleen. Riittää, että sipulit ja tomaatit kypsyvät kunnolla. Anna ruoan jäähtyä huoneen lämmössä. Voit koristella ruokaa silputulla persiljalla ja sitruunalohkoilla. Sitruunamehu sopii hyvin tähän ruokaan. Säilytä ruoka jääkaapissa myöhempää käyttöä varten ja tarjoa kylmänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti